کد مطلب:69583 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:259

معرفی و بلند کردن امیرالمؤمنین به دست پیامبر











سـپـس پـیـامـبـر (ص) دستش را بر بازوی علی (ع) زد و آن حضرت را بلند كرد. و این درحالی بود كه امیرالمؤ منین (ع) از زمانی كه پیامبر (ص) بر فراز منبر آمده بود یك پلّه پایین تر از مـكـان حـضـرت ایـسـتـاده بـود و نـسـبـت بـه صـورت حـضـرت بـه طـرف راسـت مایل بود كه گویی هردو در یك مكان ایستاده اند.

پـس پیامبر (ص) با دستش او را بلند كرد و هر دو دست را بسوی آسمان باز نمود و علیّ (ع) را از جا بلند نمود تا حدّی كه پای آن حضرت موازی زانوی پیامبر (ص) رسید. سپس فرمود:

ای مردم، این علی است برادر من و وصیّ من و جامع علم من، و جانشین من در امّتم، بر آنان كه به مـن ایـمـان آورده انـد؛ و جـانـشـیـن مـن در تـفـسـیـر كـتـاب خـداونـد عـزوجّل و دعوت به آن، و عمل كننده به آنچه او را راضی می كند، و جنگ كننده با دشمنان خدا و دوستی كننده بر اطاعت او و نهی كننده از معصیت او.

اوسـت خـلیـفـه رسـول خـدا، و اوسـت امـیـرالمـؤ مـنـیـن و امـام هـدایـت كـنـنده از طرف خداوند، و اوست قاتل ناكثان و قاسطان و مارقان به امر خداوند.

خـداونـد مـی فـرمـایـد: (مـا یـُبـَدَّلُ الْقـَوْلُ لَدَیَّ)، (سـخـن در پـیـشـگـاه مـن تـغـییر نمی پذیرد)، پـروردگـارا، بـه امـر تو می گویم: «خداوندا دوست بدار هر كس علی را دوست بدارد و دشمن بـدار هـر كـس عـلی را دشمن بدارد، و یاری كن هر كس علی را یاری كند و خوار كن هر كس علی را خوار كند، و لعنت نما هر كس علی را انكار كند و غضب نما بر هر كس كه حقّ علی را انكار نماید».

پروردگارا، تو هنگام روشن شدن این مطلب و منصوب نمودن علی در این روز این آیه را درباره او نازل كردی: (اَلْیَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ اَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَكُمُ الاِْسْلامَ دیناً). (وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الاِْسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الاَّْخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ)، «(امروز دین شما را بـرایـتـان كامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام كردم و اسلام را به عنوان دین شما راضی شـدم»، «و هـر كـس دیـنـی غـیـر از اسـلام انـتـخـاب كـنـد هـرگـز از او قـبـول نخواهد شد و او در آخرت از زیانكاران خواهد بود.») پروردگارا، تو را شاهد می گیرم كه من ابلاغ نمودم.